Skrót BDF (Bundesverband des Deutschen GüterFernverkehrs) odnosi się do systemu wymiennej zabudowy. W języku angielskim funkcjonuje odpowiednik swap body system.
BDF, czyli wymienne nadwozie (zabudowa BDF), to wyjątkowo wszechstronne rozwiązanie w dziedzinie transportu. Dzięki swoim unikalnym cechom znacząco ułatwia optymalizację procesów przewozowych oraz logistyki magazynowej. Modułowe nadwozia BDF mogą być wykonywane w różnych wariantach, takich jak kurtynowe, furgonowe czy chłodnicze z agregatem, co czyni je niezwykle uniwersalnym rozwiązaniem w transporcie różnorodnych ładunków.
Kluczową zaletą systemu BDF jest możliwość oddzielenia części ładunkowej od pojazdu bez wpływu na zdolności transportowe zarówno samego pojazdu, jak i kierowcy. Przekłada się to na realne korzyści dla firm transportowych, a także dla operatorów magazynów, centrów dystrybucyjnych i zakładów produkcyjnych. W porównaniu z tradycyjnymi naczepami kurtynowymi czy zestawami tandemowymi, rozwiązanie BDF zapewnia wyraźną przewagę w zakresie optymalizacji procesów logistycznych. Transport oparty na modułach BDF umożliwia większą elastyczność zarówno podczas przeładunku, jak i w organizacji przestrzeni ładunkowej w obiektach logistycznych.
Charakterystycznym elementem przyczepy BDF jest oś skrętna, która znacząco ułatwia manewrowanie i podjazd pod nadwozie.
System wymienny BDF cieszy się dużą popularnością w Niemczech, Austrii, Belgii i Holandii, a także zyskuje coraz większe uznanie na rynku polskim.
BDF – Dlaczego warto?
- Brak konieczności udziału pojazdu w procesie ładowania, co zwiększa efektywność operacji logistycznych.
- Eliminacja trudności związanych z załadunkiem ładunku w magazynie, dzięki oddzieleniu nośnika ładunku od pojazdu.
- Możliwość dostosowania rodzaju nadwozia do specyficznych potrzeb klientów, czy to w postaci plandeki, kontenera czy zabudowy chłodniczej.
- Tymczasowe wykorzystanie modułowych nadwozi jako dodatkowej „powierzchni magazynowej”.
- Skrócenie czasu operacji logistycznych, co przekłada się na efektywność działania.
- Optymalizacja kosztów logistycznych, w tym związanych z przewozem i magazynowaniem.
- Minimalizacja zużycia środków transportu, dzięki wydajniejszemu wykorzystaniu pojazdów.