Testy elektrycznej ciężarówki

No Limit razem z IKEA i H&M prowadzą testy zeroemisyjnego samochodu ciężarowego Volvo FE Electric w realnych warunkach użytkowania. Wsparcie technologiczne badania zapewnia firma Nexity. Projekt „EKO-LOG” - pierwszy w Polsce pilotaż seryjnej, w 100% elektrycznej ciężarówki -  zainicjowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

 

VolvoEV test elektrycznej ciężarówki

Testy pojazdu rozpoczną się 1 czerwca i potrwają do 31 lipca.  Samochody ciężarowe odpowiadają za 19,2% pochodzących z transportu emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej. W dużych aglomeracjach miejskich pojazdy generują nawet ponad 60% emisji CO2 oraz w znacznym stopniu przyczyniają się do powstawania smogu. W konsekwencji elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego ma szczególnie istotne znaczenie w dążeniu Europy do osiągnięcia neutralności klimatycznej. 

W ramach badania analizie zostanie poddanych szereg istotnych parametrów eksploatacyjnych elektrycznej ciężarówki Volvo FE Electric, m.in. średnie zużycie energii, zasięg, czas i moc ładowania, masa przewożonego ładunku, przepływy energii, średnia prędkość czy pokonywany dystans. Zebrane dane posłużą do opracowania modelu pozwalającego szacować rzeczywisty zasięg pojazdu. Projekt „EKO-LOG” obejmie również porównawcze badanie emisji hałasu ciężarówki elektrycznej oraz spalinowej, co pozwoli ocenić dodatkowe korzyści środowiskowe wynikające z elektryfikacji transportu ciężkiego. 

Podczas testów zostaną przeprowadzone trzy badania ankietowe skierowane do różnych grup docelowych. Pierwsze badanie, zaadresowane do mieszkańców Warszawy, pozwoli ocenić świadomość społeczną w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Druga ankieta zostanie skierowana do menadżerów flot w celu określenia potencjału rynku elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce. Natomiast wyniki trzeciego badania pozwolą ustalić opinię kierowców na temat aspektów użytkowych zeroemisyjnej ciężarówki. 

Na podstawie danych dostarczonych przez Volvo Trucks, i zebranych w wyniku realizacji projektu „EKO-LOG”, zostanie opracowana porównawcza analiza kosztów eksploatacji elektrycznej ciężarówki, pozwalająca wskazać oszczędności generowane w czasie użytkowania pojazdu. 

Wyniki projektu „EKO-LOG” zostaną oficjalnie zaprezentowane 9 września 2021 r. na torze Jastrząb pod Radomiem, podczas targów 4POLAND organizowanych przez Volvo Trucks.

Szczegółowe informacje o projekcie dostępne są na stronie eko-log.pl.  

Image
Testy ciężarówki